Marketing partyzancki jako ciekawa forma promocji

Słowo partyzant nie kojarzy się bezpośrednio z marketingiem.  Pierwsze skojarzenia mogą przywoływać obraz buntu i konfliktuW rzeczywistości jest zupełnie inaczej.  Marketing partyzancki to niekonwencjonalna metoda promocji naszej marki.  Jak w kreatywny sposób dotrzeć do świadomości klientów? Zaczniemy od podstawowych informacji skąd pochodzi marketing partyzancki, jak działa oraz przedstawimy 6 przykładów z życia.

Pochodzenie marketingu partyzanckiego

Kiedy słyszymy o marketingu partyzanckim trudno nie pomyśleć o wojnie partyzanckiej. 

Czym się charakteryzowały takie wojny ? Otóż jak to w czasie wojny mamy zawsze dwie strony. Styl partyzancki stosowany podczas tego typu wojen wykorzystywał tzw. element zaskoczenia. Korzystamy z rozwiązań niestandardowych, niespotykanych w komunikacji marek z potencjalnym klientem. Wszystko w myśl głównej zasady marketingu wyróżnij się albo giń.
Sam termin marketing partyzancki ma swoje początki w latach 80 XX w. Niejaki Jay Conrad Levinson pisarz napisał kilka książek o taktyce partyzanckiej wykorzystywanej w różnych branżach.

Charakterystyka marketingu partyzanckiego

Alternatywna forma marketingu, która dociera do znacznej grupy osób. 
Szokujące formy promocji, które docierają ze swoim przekazem do konsumentów bez względu na ich preferencje. Niepowtarzalne przesłanie ma charakteryzować daną markę. Rozwiązania, które trudno spotkać u konkurencji.

Atrakcyjny finansowo

To zdecydowanie najbardziej lubią marketerzy. Jak sami doskonale wiecie budżet marketingowy zawsze jest dopięty na ostatni guzik. Marketing partyzancki jest stosunkowo tanią formą promocji. 

Największą inwestycja jest na etapie kreacji, wymyślenia pomysłu. To zdecydowanie najdroższy i najbardziej czasochłonny etap. Samo wdrożenie pomysły nie jest trudne i drogie. 

6 przykładów marketingu partyzanckiego

1) IWC

Marka IWC połączyła funkcjonalność z kreatywnością. Sytuacja miała miejsce w autobusach. Uchwyty zostały wykorzystane jako element reklamowy. Pasażerowie mieli możliwość wpasowania zegarka w ich nadgarstek. Jest duża szansa, że zegarek spodobał się wielu osobom.

2) Havas Worldwide

Seria pozytywnych zmian na świecie. Projekt zrealizowany przez Havas Worldwide z Australii.  Badania wykazały, że 97% Australijczyków jest niezadowolonych z dojazdów do pracy

Czas wprowadzić zmiany. Agencja upiekła kilkaset ciastek. Promotorzy w zjawiskowym mustangu. W godzinach szczytu w Sydney, Melbourne i Brisbane wyszli na ulice i „sprzedawali ” ciasteczka za niską cenę uśmiechu. Tak dokładnie słyszysz uśmiech !

Kampania nie tylko zwiększa szczęście, ale prawdopodobnie buduje świadomość wokół nowej firmy.

3) Tyskie

Tyskie zaprasza już od samego wejścia. Zwykła klamka do drzwi przybiera nieco inny wygląd. Czas na orzeźwienie !

4) McDonald’s

McDonald’s stworzył projekt marketingu partyzanckiego na przejściu dla pieszych. Linie namalowane na ziemi to frytki z typowego opakowania McDonald’s. Rozwiązanie jest bardzo praktyczne. Jest częścią prawdziwego przejścia dla pieszych.

5) UNICEF

Kampania non profit UNICEF pokazuje w dość drastyczny sposób, że niektórzy na świecie nie mają czystej zdatnej do picia wody. A gdyby butelki wody, które kupujesz były wypełnione brudną wodą ?

Zamysł akcji jest taki, aby uświadomić ludziom, że woda jest dla nas ważna. Należy szanować jej zasoby oraz nie marnować w głupi sposób.

 

6) Nagroda Grammy

Jak zaprosić w niecodzienny sposób na Nagrody Grammy ?  Mamy odpowiedź. Muzyczne interaktywne billboardyFilm pokazuje plakaty nominowanych artystów, które zaczynają śpiewać.

Check lista marketingu partyzanckiego

1.) Określ cel działań

2.) Koniecznie bądź oryginalny

3.) Zrozumiały, jasny przekaz

4.) Wykorzystaj lokalny pejzaż miejski i kulturę

5.) Zbadaj lokalizacje przed aktywacją

6.) Upewnij się, że koncepcja jest zgodna z pozycjonowaniem marki

7.) Ustal przekaz marki

8.) Zachwyć i skorzystaj z opinii publicznej

9.) Publikuj na SM

10.) Zmierz wyniki